Saffransmuffins

Saffran är så underbart gott och man kan verkligen använda det till mycket! :)
Jag valde denna gång att göra saffransmuffins.
Det finns en mängd olika recept där ute men jag valde att hitta på ett eget! :)




Detta behövs för ca 20 muffins

100g smör
2 ägg
3dl socker
1 påse saffran
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl mjölk

   
Ta fram en kastrull och smält smöret, ställ sedan åt sidan för att svalna.
Vispa ägg och socker poröst (jag valde att använda en vanlig visp men det går säkert bra m en elvisp också)
Tillsätt saffran och rör om.

   
Ha sedan ner  vaniljsocker och bakpulver, vips runt och ha sedan i mjäl ock mjölk.
Rör runt så du får en tjock smet. Ha sedan i smöret och rör runt så du får en tjock slät smet.

  
Placera ut formar på en plåt (ca 20 st)och fyll dem ca 1/4 det får inte vara för mycket smet i formarna eftersom de kommer jäsa lite, risken är då att de rinner över.
Grädda mitt i ugnen ca 15 min på 200 grader.



Klara att avnjutas! :D




Godast var att äta dem samma dag.
Det blev som en små krispig yta, men dagen efter vad de bara mjuka men ändå goda. :)
Men jag gillade att det blev som en små krispig yta så första dagen var helt klart bäst att mumsa i sig dessa :D

/ Häxan

Ps, jag fotar allt till min blogg själv undertiden som jag bakar/lagar mat så ibland hinner jag inte fota alla moment men försöker hinna med så mycket som möjligt :)

Kommentarer
Postat av: Rammis

Vore ju gott med någon frosting, kanske färskost frosting? :)

2011-11-22 @ 14:45:40
Postat av: Häxan

Hm.... ja den idéen tycker jag faktiskt om! :D

kan nog bli riktigt gott!!! :D



/Häxan

2011-11-22 @ 15:04:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0