Saffranspannacotta

En tjej hörde av sig till mig på facebook och frågade om jag inte kunde lägga ut saffranspannacotta i min matblogg.
Har jag ju redan gjort tänkte jag men si det hade jag minsan INTE gjort! :D
Det var vitchokladmousse  m saffran som jag gjorde förra året o la ut. :D
Så jag hoppade nästa genast ut i köket med kameran i högsta hugg för att skapa en saffranspannacotta.
Detta är alltså mitt egna recept men jag är övertygad om att det finns en del recept på detta där ute. :)
Nu delar jag i allafall med mig av mitt.

Detta behövs för 4 port
3 dl gädde
1/4 dl strösocker
½ vaniljstång
1 påse saffran
1½ gelatinblad


Mät upp grädde och socker i en kastrull.
Ta ½ vaniljstång och skär upp den.



Innuti vaniljstången finns det som en brunsvart massa, skrapa ur massan och ha ner den med grädden och sockret ha även ner delarna från den halva vaniljstången.



Ha sedan ner saffran och låt detta koka upp. rör om då och då.



När det börjar koka, ta då av kastrullen från plattan, sätt på ett lock och låt detta stå och dra i 30 min



Undertiden som det sstår och drar ta fram en skål, fyll den med kallt vatten och lägg ner 1½ gelatinblad i vattnet.



Efter 30 min, ta av locket, ta upp gelatinbladen från vattnet o ch krama ut lite lätt och lägg sedan i dem i kastrullen.
Vispa runt lite tills att du känner att det löst upp sig.



Ta fram en kanna och en sil, sätt silen på kannan och häll på vätskan.
På detta sätt får du bort stora bitar.
Ta sedan bort silen och häll upp vätskan i små skålar eller dekorativa småglas.
Ställ sedan in pannacottan i kylskåper och låt stå minst 3 timmar så den får stelna ordentligt innan du serverar



Dekorera eventuellt med lite bär.





Underbart gott! :)
Perfekt nu inför advent och julen. :)

/Häxan
ps: jag fotar allt till min blogg själv samtidigt som jag lagar/bakar. :)

Kommentarer
Postat av: Lydia

Ser hur gott ut som helst! :)

Ska göras i helgen helt klart :)

2011-11-16 @ 23:37:57
URL: http://magnapop.blogspot.com
Postat av: Häxan

Tusen tack! :)

Den blev kanon god!



Tack snälla för att du sa till mig på facebook att lägga ut en saffranspannacotta här! :) <3



Kramar/ Jeanette

2011-11-17 @ 08:06:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0