Snabbinlagd gurka

Snabbinlagd gurka är något som jag är uppväxt med.
Pappa gjorde det alltid hemma och är alltid något man får när man kommer på besök men även min farmor gjorde detta.

Snabbinlagd gurka är verkligen något som går snabbt!
Jag har fått receptet av pappa men som vanligt i våran familj finns inget exakt recept så det är på ett ungefär. :D
Detta behövs:
(Gärna en kruka typ höganäs)
1 gurka
3 dl socker
1 dl ättika
vatten
4-5 kvistar persilja
Skär gurkan i tunna skivor, ta gärna en osthyvel till hjälp.
lägg ner dem i "krukan, ha i sockret.
Ha sedan i ättikan, rör om lite.
Ha sedan i vattnet.
Hur mycket vatten ska man ha i?
Här får man faktiskt prova sig fram det beror ju oxå på hur mycket ättika smak man vill ha.
Men jag hade i allafall i ½liter.
Rör om ordentligt så sockret löses upp, smaka av spadet (vätskan)
Tycker du att det är för mycket ättika smak, tillsätt lite mera vatten, rör om o smaka av.
Jag gillar att det smakar lite ättika ;D
Finhacka sedan lite persilja, räcker m 4-5 kvistar.
Ha ner det rör om ordentligt o låt stå i kylskåpet ca 10 min.
Sen är det klart att servera! :D
Enkelt, snabbt och otroligt gott! :)
hur länge gurkan håller sig vet jag faktiskt inte den brukar ta slut på 1-2 dagar :D
Gott att servera till mat men gott att lägga på smörgås också.
/Häxan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0