Chokladhavresnittar

Provat ett recept som jag hittat i en gammal veckotidning.
Dock hade jag inte sparat hela receptet! :D
Men det gick bra ändå! :)
Som vanligt plockar jag fram allt jag behöver och plockar undan allt eftersom jag använt det jag behöver.
På så sätt har man koll och man slipper missa något ;)



Man skulle blanda degen i en matberedare men det tyckte inte jag funkade så bra... :)
Jag valde tillslut att blanda ihop degen för hand!
Så jag la ut smörpapper så degen var samlad där o vek ihop kanterna o tryckte till, tillslut fick jag en smidig deg som jag kunde abvända mig av.


Så skulle man dela degen i 3 lika stora delar (på ett ungefär)
Så ska man rulla ut varje bit till en lång remsa (ca 40 cm lång)
Dok ville den gå sönder för mig flera hånger när jag försökte rulla ut den.
Vet inte om ni kommer ha samma problem men den var lätt att "laga/sätta ihop igen" och fortsätta rulla.
Jag har ju som sagt inte hela receptet men jag placerade längderna på samma plåt och plattade till den pytte lite.
Sen så gräddade jag dem mitt i ugnen på 150 grader i ca 25-30 min.
När de är färdig gräddade skär de i snittar innan de svalnar!
Låt kakorna sedan svalna
När kakorna svalnat är det dags att smälta chokladen som ska ringlas över kakorna.
Detta gör man genom att smälta chokladen i ett "vattenbad"
Ta  fram en kastrull, häll upp ganska mycket vatten, sätt på en djup skål och värm upp vattnet.
Vattnet ska INTE koka men det ska bli varmt.
Hacka chokladen och lägg ner i skålen.
Låt chokladen sakta smälta, rör om då och då så att du seratt chokladen blir helt flytande.
När den är helt flytande kan du ringla den över kakorna.
Låt sedan stelna.
Vill du att chokladen ska stelna fortare placera kakorna i kylskåpet.


Så var kakorna till slut klara att mumsa i sig! :D
(jag förvarar sedan kakorna i en plastburk i kylskåper så att inte chokladen blir mjuk o kladdig.)
Dessa blev verkligen kanon goda!!! :D <3

/Häxan

(Ps: jag fottar allt själv till min blogg)

Kommentarer
Postat av: Lina

Vilken tidning läser du?

Postat av: Häxan

Hej :)

Det är lite olika.



Mina favvo tidningar är dock: Mat magasinet och hembakat.



Men så händer det ju även att jag köper Laga lätt Och sen faktisk om det ser ut att finnas bra recept: Allers, Allas eller Hemmets Journal.

Jag har faktiskt hittat många bra recept i de tidningarna o om jag inte minns fel så är detta recept från hemmets journal. :)

2011-11-03 @ 06:56:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0