Omelett med kantareller och fetaost

Slängde ihop en omelett med kantareller och fetaost.
Det är så underbart med  omeletter för man kan ha i nästan vad man vill! :)


Detta behövs för 1 person
1 ägg
ca 1/4 dl mjölk
Kantareller
Fetaost
vitpeppar
flingsalt
smör att steka i.
Eftersom jag varit ute i skogen och plockat mina kantareller fick jag så klart börja med att rensa dem.
Sen stekte jag upp dem i smör och hade på lite fling salt.
Under tiden som kantarellerna steks passar jag på att vispa ihop ägg ich mjölk samt ha i lite vitpeppar.
Ställ stekpannan m de stekta kantarellerna åt sidan o ta fram en ny stekpanna.
Låte den bli varm o ha i en klick smör.
ha sedan i omelettsmeten.
Ta en visp och ror om lite lätt.


Rör om ganska mycket med vispen men inte hela tiden.
Men rör om tills att det stelnar/tjockar till sig mer o mer.
Ta en stekspade o kolla så omeletten inte sitter fast, häll sedan på kantarellerna och smula på fetaost.
Ta sedan stekspaden och tryck ner lite lätt svamp och feta ost.
När omeletten stelnat lite mer är det dags att vända på omeletten o steka andra sidan.
detta gör man lättast att sätta en tallrik över stekpanna och snabbt vända så stekpannan hamnar upponer.
Låt sedan omeletten glida ner tillbaka i stekpannan.
Feta osten smälter lite så ha koll på omeletten så den inte fastnar.
låt den bara steka lite lätt, den blir klar ganska fort.


Lägg den sedan på fat, smule evetuellt på lite x-tra feta ost, strö på lite persilja jag hade även på svart peppar på fatets kanter för att göra det lite mera dekorativt.
Så var det klart att servera! :)
/Häxan
(Ps: Jag fotar allt själv till min blogg!
Jag fotar samtidigt som jag lagar maten så ibland hinner jag inte med att fota alla moment.
Men jag försöker hinna med så gott jag kan.) :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0