Kaka med färska bär (eller frukt)

Detta recept på denna underbara mjuka kaka fick jag av en arbetskamrat.
Den är verkligen kanon god och känns super lätt att göra eftersom det mest var att röra ihop allt till en smet! :)



Detta behövs:



   

Smöra och bröa först en form (mått ca 24x37 cm)
Smält sedan smören till kakan i en kastrull och låt svalna.
Ha ner äggen i en bunke.

   

Vispa ägg och socker poröst/ fluggigt.
Byt sedan ut vispen mot en slev ha i mjölet och vanilj sockret samt det smälta smöret och rör ihop till en jämn fin smet.
Man får röra ganska kraftigt för annars blir det mjölklumpar i smeten.
Funderar om det kanske är bättre att använda en elvisp till detta! ;)
(smeten blir också väldigt tjock)

   

Häll upp den "tröga" smeten i formen, ta hjälp av en slickepott.
jag hade inga färska bär hemma  men äpplen så jag tänkte det får väll gå bra!
Så jag skar 2 äpplen i klyftor, och tärnade upp dem och stödde över kakan.

 

Jag blandade även ihop lite socker och kanel som jag sedan strödde lite lätt över kakan.
Grädda sedan kakan mitt i ugnen på 175 grader 30-35 min.

Obs! När kakan är klar ser den fortfarande väldigt ljus ut! Jag trodde först att den inte var klar men när jag kollade med en sticka så var den klar.
Så förvänta er inte att det blir så mycket färg på kakan som kakor normalt får när de står i ugnen.



Låt sedan kakan svalna.
När den svalnat kan man skära upp den i lagom stora fyrkanter och servera.



Kakan är nu klar att avnjutas. :)
Nästa gång ska jag prova denna kaka med färska bär.
Kan tänka mig att den är kanon god att göra på tex jordgubbar o strö över lite kardemumma och socker. :)

/Häxan

Ps: Jag fotar allt till min matblogg själv undertiden som jag bakar/ lagar maten
Jag hinner därför inte alltid med att fota alla moment men försöker fota så mycket som möjligt.

Kommentarer
Postat av: Lydia

Vad gott det såg ut! =)

2011-09-05 @ 09:46:32
URL: http://magnapop.blogspot.com
Postat av: Häxan

Tusen tack :)

Det är verkligen en underbar kaka.

Den blev super god så denna ska jag baka flera gånger o testa olika frukter o bär. :)

2011-09-05 @ 10:53:23
Postat av: Lisa

Ett tips om du vill ha en mörkare yta, så man lättare ser att den är klar, är att man kan hyvla smör och lägga ovanpå :) Då får man dessutom en god knäckig yta.(ser ut att vara samma recept som jag har hemma nämligen)

2011-09-08 @ 12:08:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0