Köttfärsbiffar med glaceradlök, pot och sås



en morgon när jag kollade på tv 4 nyhetsmorgon var det en kock som gjorde dessa underbara köttfärsbiffar med glacerad lök och kokt potatis.

Såsen här är min egna sås som jag själv hittat på.



Detta behövs för köttfärsbiffar och glacerad lök:







Lägg färsen i en bunke. (Jag använder nötfärs)
I receptet skulle man riva i skalad lök men jag väljer att finhacka den då jag gillar att det är lite lökbitar.
Rör ihop färs, ägg och lök. (jag använder bara 1 lök till färsen, den andra löken ska glaceras)

Tillsätt sedan grädde,kallt vatten och fond och rör ihop tills det tjocknar.



Rör i hop tills att det tjocknar och du får edn fast smet.
Ha sedan i kryddorna.
Ta en tesked m pytte lite färs o smaka av.
(Jag brukar smaka av, man äter ju råbiff så varför skulle man då inte kunna smaka av sin köttfärssmet? )



Ha sist i ströbrödet.
Blanda ihop detta väl. Tag sedan färs och rulla till bollar, fukta gärna händerna med kallt vatten så inte färsen klibbar fast så mycket i händerna.
Plata sedan till bollarna.



Jag brukar lägga biffarna på en skärbräda eller på ett fat.
Sedan steker jag dem i smör och passar även på att koka potatis.



Så passar jag även på att göra en sås till.
Detta är som sagt min egna påhittade sås.

   

Jag tar en liten Kelda matgrädde och häller den i en kastrull och låter det bli varmt.
Så har jag i 1 buljongtärning (tar lite olika beroende på vad jag lagar, denna gång blev det ox-buljong)
Så låter jag buljongtärningen sakta smälta under omrörning. Låt inte såsen koka för mycket, då kokar denlätt över eller blir bränd. Så ha ganska låg värme men ändå att den små kokar/ små bubblar
Sen tar jag rosepepparkorn somg jag krossar i en mortel.

   

Sedan harjag i en skvätt fond ca 1 msk (även här varierar beroende på sås, denna gång oxfond)
Så har jag i rosepepparn och rör om.
Efter det har jag i Maizena mörk redning. Det gör att såsen blir tjockare och du behöver inte vara rädd för klumpar i såsen. Den är jätte bra!
Häll i lite åt gången och rör om o se hur såsen tjocknar, häll i lite i taget och rör om tills du är nöjd m tjockleken på såsen.
Smaka av. Nu är det ju både fond och buljong i såsen så den brukar vara lagom salt men vill du ha såsen saltare är det bara att hälla i lite salt.

   

Nu dags för den glacerade löken. 
Skala löken, halvera den och skär varje halva i tunna skivor.
Ta fram en stekpanna, låt den bli varm och ha sedan i smöret.
När smöret smält sänk värmen till medel och ha då i löken och vänd runt den i stekpannan.

   

När lken börjat mjukna tillsätt då en nypa socker  och en skvätt kalvfond och rör om ordentligt så löken blir glacerad.





Sen när allt är klart är det bara att sätta sig ner o njuta av maten :)
Servera gärna en sallad till också.

/Häxan

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0