Frukost bullar

Delar med mig av detta underbara recept! :)
Det här är INTE mitt recept utan det här är ett recept som min man hittat på nätet men jag vet tyvär inte vart.
Jag kom hem en dag o då sa han att han hittat recept på bröd han gärna ville att jag skulle baka.

Jag blev jätte glad över att han suttit ner och letat fram något som han tyckte såg gott ut! :D



Detta behövs:



Så här gör du:






Smula ner jästen i en bunke.
Smält smöret och häll i vatten. Värm upp till 37 grader.
Häll sedan vätskan över jästen och rör om så den löses upp.
Ha sedan i salt och sockeroch rör om.



Ha sedan i 1 ägg och sist mjölet.
I receptet stod det att man helst skulle ha en matberedare men jag arbetade in mjölet för hand.
Väljer man att arbeta in mjölet för hand får man arbeta en hel del!
Degen ska bli mjuk, slät och smidig
Låt sedan få jäsa 30 min under duk.



När degen fått jäsa klar står det att man ska dela degen i 3 bitar, rula ut i längder och sedan dela varje längd i 10 bitar.
Jag vill ha lite större bröd/bullar så jag halverade degen istället.
Sedan rullade jag ut dem i längder o skar varje längd i 10 bitar som jag sedan rullade lite lätt o la på en plåt m bakplåtspapper.
Låt sedan bullarna få jäsa på plåten under duk i 30 min.
När bullarna jäst klart sensla dem lite lätt och strö på valmofrön.

Jag gjorde 10 bullar med frön och 10 utan.
Går ju jätte bra att göra utan om man inte gillar vallmofrön.
Grädda sedan mitt i ungen på 225 grader i ca 15 min.



Gjorde några bullar utan vallmofrön, kanske inte alltid man vill ha det på. :)





Härliga fluffiga frukostbullar med Vallmofrön :D
Super goda!!!
/Häxan

Ps: Jag fotar allt till min blogg själv undertiden som jag bakar/Lagar min mat så ibland hinner jag inte fota alla moment men gör så gott jag kan. :)

Kommentarer
Postat av: Monica

Halloj,

Här ska du få ett toppengott brödrecept av mig.



50 g jäst

1/2 msk salt

1,5 dl messmör

1 dl korngryn

4 dl mjölk

1 ägg

7-8 dl vetemjöl

3/4 dl linfrön



Koka upp mjölk med korngryn, rör hela tiden. Då det kokat upp ställ åt sidan att svalna.

Rör ut jästen med messmör, salt, uppvispad ägg o linfrön, häll i korngrynsröran då den svalnat. Tillsätt mjöl till en ganska lös deg och jäs 30 minuter. Tillsätt mer mjöl tills degen blir hanterbar på bakbordet. Gör två bullar o lägg på bakplåtspapper. Jäs 30 minuter. klipp 3 hack i varje bulle o grädda i 225 grader ca 15 minuter (beroende på ugn) kika så det inte blir bränt, täck med en bit folie isåfall. pensla bröden med kallt vatten då det tagits ur ugnen.

Såååååå gott!!!!

Du får gärna lägga in det på din blogg om du vill.

Kram Monica

2012-02-01 @ 08:19:04
Postat av: Häxan

Hej! :D



Åh! Tack snälla!!! :D <3

Lät verkligen intressant så detta ska jag verkligen prova!

Tusen tack o massa kramar till dig! :)

/Jeanette

2012-02-01 @ 21:15:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0