Blåbärspannacotta (ca 4 port)

Gick upp riktigt tidigt en morgon när jag var ledig för att bege mig ut i skogen och plocka blåbär.
Var ute i skogen strax före 06 på morgonen. :D
Det var riktigt lugnt och skönt och jag hittade ett perfekt ställe att plocka på.
 
 
Jag orkade inte plocka så mycket men fick ihop ca 5 liter i allafall. :)
På det kunde jag göra en del sylt men även testa göra lite andra saker som blåbärs pannacotta tex.
 
 
Detta behövs:
2 dl blåbär
3 dl grädde
½dl socker
½ vaniljstång 
1½ gelatinblad
 
   
 
Skölj av blåbären noga och lägg dem i en kastrull, mosa bären med en sked så de blir mos.
ha sedan i sockret
(Jag hade först i 1 msk men jag tycker det blir för lite socker)
Häll sedan på grädden.
 
   
 
Ta fram serverings glas och en skål,
Fyll skålen med vatten och lägg i gelatinbladen.
Skär upp vaniljstången skrapa ur fröna/massan från stången i blåbärsblandningen ha även i den halverade stången.
låt koka upp och sedan småkoka/sjuda i 10-15 min.
 
   
 
När det kokat upp ta fram en kanna och en sil.
Sila igenom blandningen så inte vaniljstång och blåbärsskal följer med.
Ta en sked och rör runt lite och pressa igenom lite.
Häll sedan upp pannacottan i dekorativa glas/skålar
 
 
Ställ sedan in pannacottorna i kylen några timmar så de får stelna lite innan du serverar dem.
 
 
För att piffa upp dem lite innan du serverar toppa tex med färska blåber och lite vit choklad. :)
/häxan
 
Ps jag fotar allt till min blogg själv undertiden som jag fixar o donar i mitt kök.
Detta gör att jag inte alltid hinner fota alla moment men försöker hinna med så mycket som möjligt. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0