Skinksås

Den 24 mars (2012) var jag o min man ute o åkte en sväng.
Jag hittade då 2 gamla kokböcker i en antikbutik.

Den ena boken var från 1977.



Jag o min man bestämde oss idag för att jag skulle laga en av rätterna från denna bok så det blev en skinksås. :)



Här är receptet:



Jag måste dock säga redan nu att om detta ska räcka till 4 pers så måste man göra dubbelt annars blir det vääääääldigt små portioner!
Vi valde dessutom att ha pasta till denna sås, något som inte står med i receptet.

   

Skär skinkan i bitar/tärningar.

   

Skala och finhacka den gula löken och fräs den med smöret så den blir gyllen brun.
Ha sedan i skinkan.

   

I receptet står det att man ska dofta i mjölet, med detta menar dem att man ska sikta i mjölet.
För er som inte vet vad detta är: ta fram en liten sil, håll den över pannan o mät upp mjölet.
Skaka sedan silen försiktigt över pannan så mjölet sakta faller ner i pannan.
På detta sätt undviker man lättare klumpar i såsen.
Rör sedan om ordentligt.
Ha i mjölken lite i taget o rör om o ha sedan i grädden.

   

När du hällt i grädden rör om ordentligt och låt puttra 3-5 minuter så att såsen tjocknar.
Smaksätt med lite salt, vitpeppar o finhackad persilja.



Jag o min man valde att äta pasta till detta.






Så var det klart att avnjutas.
Denna rätt var god, riktigt lätt att göra o gick riktigt snabbt!
Jag kan även tänka mig att ha i lite parika i denna rätt så det ska jag rtesta nästa gång.

Ps: jag fotar allt till min blogg själv under tiden som jag lagar maten, detta gör att jag inte alltid hinner med att fota alla moment men gör så gott jag kan. :)

/ Häxan

Kommentarer
Postat av: henna

det här måste jag göra!

2012-06-10 @ 16:52:20
Postat av: Häxan

Den blev väldigt god faktiskt o så himla lätt att göra :)

2012-06-11 @ 10:25:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0