Nötstänger med nougat

Jag har under flera år inte kunnat äta nötter då jag varit överkänslig.
Har jag ätit nötter har luftrören i halsen svunat upp o jag har fått problem att andas.
Men till min stora glädje verar det som om detta har försvunnit! :D

Så hittade jag detta underbara recept som jag bara var tvungen att prova.
Börja med att rosta nötterna i ugnen så att skalet lossnar
(jag hade mina nötter i ugnen ca 5 min utan att skalet lossnade så jag tog ut dem, lät dem svalna o gnuggade nötterna mellan händerna, då lossnade skalet sen.)
Rör smör och socker poröst och tillsätt sedan 1 ägg i taget.
(Smeten kommer att bli lite små grynig)
Blanda ihop kakao, mjöl och salt i en annan bunke, rör om och sikta sedan det i den gryniga smeten.
(Sikta menas med att man tar en sil som mjölblandningen skakar igenom)
Ha sedan i de rostade nötterna.

Hacka chokladen och blanda ner.
Häll ut smeten i en vikt pappersform ca 24x24 cm
Grädda nedre delen av ugnen på 200 grader ca 12 min.
Låt sedan kakan svalna innan du gör Nougat krämen.
Här har jag glömt fota men nougaten o chokladen ska smältas över ett vattenbad och sedan bres över kakan.
Sätt sedan in kakan i kylen så krämen får stelna
Nu skar jag inte kakan i stänger utan valde att skära fyrkanter itället.
Riktigt god kaka som jag kommer att göra igen! :)
Även riktigt gott att ha vispgrädde och färska jordgubbar till :)
Ps: Jag fotar allt till min blogg själv under tiden sm jag bakar/ Lagar maten.
Detta gör att jag inte alltid hinner att fota alla moment men gör så gott jag kan. :)
/Häxan

Kommentarer
Postat av: Therese

Men åh så gott de där ser ut. Farligt faktiskt! :) kanske man ska slå till på när jag fyller haha! :)

Svar: Dessa är verkligen farligt goda! :DKlar rekomendation! :)
Jeanette Cederström Karlsson/Häxan

2012-07-12 @ 12:12:14
URL: http://mittnudirekt.blogspot.com
Postat av: Sofia - ett bättre du

Inte så ofta jag bakar "vanliga" kakor, men de här lät ju fantastiskt underbara. Kanske man ska testa någon gång :). Tack för tipset!

Svar: Ja, testa dem!De är verkligen super goda! :D
Jeanette Cederström Karlsson/Häxan

2012-07-12 @ 12:20:48
URL: http://ettbattredu.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0