Kakao/Chokladknäck

För några år sedan hittade ja ett jätte bra recept på knäck med kakao i.
Efter det har jag gjort denna knäck varje år och receptet är verkligen enkelt! :D



Detta behövs:

2dl ljus sirap
2 dl strösocker
2 dl grädde
2 msk kakao
2msk smör

knäckformar

  

Jag brukar ta en skärbräda och ställa upp formarna på den.
Låt grädde,socker,sirap och kakao koka upp.
Låt den koka på medelvärme i ca 40-45 min.

(Jag brukar koka min smet i ca 35-40 min för jag vill inte att knäcken ska bli för hård.
Jag vill ha en mjuk knäck som smälter i munnen) :)

Man brukar säga att knäck smeten ska ha en temperatur på 122 grader.
man kan även göra ett kultest för att se om knäcken är färdig.

  

Kultester går till på det sättet att man häller upp kallt vatten i en skål.
Sedan tar man lite av smeten på en sked och häller det i det kalla vattnet.
Ta sedan upp smeten m fingrarna, kan du forma den till en hård liten kula är smeten klar.



Om du kan forma knäcksmeten till en kula tillsätt då 2 msk smör i smeten och rör om.
Se till att smöret smält ner ordentligt.
Det har hänt att jag glömt tillsätta smöret, glömmer du det är det faktiskt ingen fara! :)

 


Häll seda försiktigt upp smeten i små formar. Jag häller direkt från kastrullen!
Jag häller välldigt sakta med en tunn stråle, fast det tar lite tid.
Tycker man att detta är jobbigt kan man ju hälla upp smeten i en spritts o spittsa ut den i formarna. :)
Ställ sedan in detta i kylskåpet och låt stelna. :)

/Häxan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0