Vit ischoklad

För någon vecka sedan va det någon på jobbet som hade köpt en veckotidning.
Jag satt på fika rasten och kollade igenom den lite och fick då syn på ett recept på vit ischoklad.

Receptet va så enkelt så det satte sig i huvudet :D
Detta var första gången för mig som ja gjorde egen ischoklad men det gick jätte bra, var inte alls svårt! :)



100g cocosfett
200 g vit cholklad
ischokladformar

(det blir ca 50 st)

   

Hacka ckokladen i små bitar, ju mindre bita desto bättre för då smälter den snabbare.
Smält choklad ocg fett i ett vattenbad.
(dvs ta en kastrull och fyll den med vatten, lite mer än halva och lägg en skål ovanpå där du har chokladen o fettet. Värm upp vattnet men det ska inte koka! Bara sjuda.

Under tiden som detta smälter  ställ de små ischoklad formarna i tecx en form m kanter så de står stilla.

  

Fettet smälter först o blir som en rinnig vätska sen smälter chokladen sakta sakta... man får röra om med en sked ganska ofta o verkligen se till att allt smälter o blir som en rinnig soppa.
Det blir gärna små klumpar i botten men rör man ordentligt blir allt som en jämn soppa.
Lättast är sedan att hälla allt i en kanna och försiktigt hälla i formarna.
Man kan säker ta en spritts också men jag tyckte det verkade lättast  en kanna eftersom det var så rinningt.




Sen är det bara att ställa in allt i kylen och låta det stelna. :)
det stelnar faktiskt ganska fort. Tror det tog  ca 45 min 1 timme....




Klara att avnjutas! :)
De blev riktigt riktig goda! :D

/Häxan





Kommentarer
Postat av: Linnea

Åh.. Tack för tipset! Här ska bakas vit ischoklad någon dag..



Kram Linnea

2010-11-29 @ 12:04:20
URL: http://mammatillteddy.blogg.se/
Postat av: Sabina

Jag tyckte inte om marabou vintervit men har en hel platta kvar, så jag tänkte göra ischoklad av den till julklapp åt nån i familjen så den kommer till användning ^^

2010-11-29 @ 12:15:20
URL: http://sabinabakar.blogg.se/
Postat av: Jeanette/Häxan

Åh! va kul Linnea att du gillade det receptet :D

De blev verkligen kanon goda så de rekomenderas verkligen varmt!



Kramar/Jeanette

2010-11-29 @ 12:32:54
Postat av: Häxan

Va tråkigt Sabina. =(

Jag tycker inte att den är så god att äta som den är, man kan ta nån bit sådär.

Men den är perfekt att använda i efterätter, godisar och bakverk :)

Tycker det blir jätte gott om man använder den på det sättet :D

Åh! men det var ju en jätte bra idé! :D

2010-11-29 @ 12:35:27
Postat av: peter

saknar äggen i ischokladen bara:) enligt mej så blir det godare då^^

2010-12-13 @ 10:43:39
URL: http://fotope.blogg.se/
Postat av: Häxan

Ägg? Okey :D

Det var första gången jag gjorde ischoklad själv så jag följde bara receptet :D



Båda is choklad recepten jag har fått tag på är det inget ägg i :)

Du får ge mig ett sånnt recept så får jag prova :D

2010-12-13 @ 11:00:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0