Hallontryffel

Testade att göra hallon tryfflar.
Detta underbara recept hittade jag i en mmat tidning för en massa år sedan.




Som vanligt plocar jag ju fram allt jag behöver.
Jag tycker det är bättre att plocka fram allt och plocka bortallt eftersom man använder, på så sätt är det mindre risk att man missar något.

Detta behövs:



Så här gör du:





   
Ta fram en kastrull och ha ner hallon och socker. ¨
Låt koka upp och låt väskan koka bort lite, ställ sedan kastrullen åt sidan.

Ta fram en ny kastrull ha i smör och grädde och låt smöret smälta med grädde.

   
När smret smält i grädden ha då i hallonröran och rör om.
Tafram chokladen och hacka den i mindre bitar. 

  
Häll ner bitarna i den varma vätskan och låt de smälta under omrörning tills du fått en slät smet.
Ställ då in smeten i kylskåpet en stund för att svalna och stelna till sig lite.

  
(Denna smet stelnade till sig på ca 1 timme för mig)
Ta fram en skål/fat och häll ut lite kakao på den.
Ta en tesked forma choklad/hallonsmeten till små bollar, rulla dem i kakaon
Har du en rund tesil är den väldigt bra att använda här.

   
Lägg den kakao rullade bollen i tesilen ch skaka om lite lätt så att överflödig kakao lossnar.
Lägg sedan bollarna i små knäck formar.
Jag brukar lägga dem i knäck formar för jag tycker det ser trevligare ut när man sedan serverar eller om man ska ge bort i pressent.


När formarna blivit  fyllda ställer jag in tryfflarna i kylen igen för att yttligare få stelna innan
jag sedan lägger dem i burkar m tätt lock.
Om jag behöver stapla tryfflar på varandra brukar jag först lägga ett lager, sen klippa till overhead papper och lägga ovan på sen kan man lägga på ett till lager med tryfflar.
På så sätt slipper tryfflarna mosa varandra. :)



Förvara dessa svalt, gärna i kylskåpet.
Goda till fika eller bara att njutas m en kopp kaffe :)

/Häxan

Ps: jag fotar allt till min blogg själv samtidigt som jag bakar eller lagar maten.
Jag hinner då inte alltid fota alla moment men försöker hinna med så mycker som möjligt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0