Saffranstryffel

Julen närmar sig och jag tillbringar så klart mer tid i köket än jag brukar :D
Detta recept har jag hittat i en mat tidning för några år sedan och nu äntligen provar jag det.
Jag har hela tiden varit rädd att detta skulle bli för sött!
Först vit choklad o så saffran och honung på det..... men det blev inte så farligt sött som jag trodde! :)
Riktigt goda faktiskt! :)



Detta behövs:



Jag brukar även ha små knäckformar när jag gör tryfflar.
Trevligare att lägga på samt trevligare att ta fram och servera sen :)

I recepter står det ju ca 15 tryfflar men jag fick 35! :D
Fråga mig inte hur detta gick till! :D

  
Smält smöret ihop med gräden.
Ha sedan ner honung och saffran Observera att det står ½ paket saffran.
rör om.

   
Ta sedan fram den vita chokladen hacka den i mindre bitar och häll ner i den  varma vätskan.

  
Rör om sakta och låt chokladen smälta och blandas till en jämn smet.
Ställ sedan in i kylskåpet en stund för att svalna och stelna till lite.

  
(Jag fick ha min smet i kylen ca 4 timmar)
Häll upp florsocker i en skål/fat ta en tesked och rulla tryffelsmeten till små bollar.
Rulla dem i florsockret.

  
Nu är det bra om du har en tesil, lägg bollen i tesilen och skaka om lite så att överflödigt florsocker lossnar.
Så tycker jag att man får en finare rund form.
Lägg sedan i en liten knäck form.


När jag rullat alla bollar ställer jag in dem i kylen en stund så de får stelna yttligare.
Efter det tar jag fram en burk med tätt loch och lägger ner tryfflarna där.
För att stapla tryfflarna på varandra brukar jag köpa overheadpapper, som jag klipper till.
Då kan man göra ett lager m tryfflar läga på overheadpapper och sen lägga på en omgång tryfflar till.
Då slipper de bli mosade av varandra. :)



Små goda söta tryfflar.
Kul att ge bort i pressent eller att bjuda på till fika. :)

/Häxan

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag väntar på att de ska stelna nu. Smeten var jättegod! :D

2011-12-09 @ 17:33:41
Postat av: Häxan

Åh! Va kul! :D

Vad härligt att du tycker det! :D

Jag tycker själv att de är helt underbara både smet o tryfflar :D

2011-12-09 @ 18:17:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0