Lätt blåbärssylt/ Marmelad

Blåbärssylt är något som jag verkligen gillaroch jag gillar även om det är lätt att göra.
Mina vänner gillar verkligen mina marmelader och sylter och brukar fråga vad min hemlighet är för at få dem så goda.
Mitt svar brukar bli: Hålla det så enkelt som möjligt! :)

Här kommer nu det "hemliga blåbärsreceptet" ;D



Det du behöver är färska blåbär och syltsocker samt rena varma glasburkar.



På baksidan av påsen står det hur man ska gå tillväga samt måtten. :)
Super enkelt och bra!
Vill man ha sylt/marmelad så 1 kg frukt/bär och 1 kg socker
Vill man ha lättsockrad sylt/ marmelad 2 kg frukt/bär o 1 kg socker.

Jag brukar ta 1 kg frukt/bär och 1 kilo socker.
Det gör iof att det blir mera marmelad aktigt än sylt aktigt. :)
Jag går ut i skogen och plockar mina blåbär.
Viktigt att rensa blåbären innan man använder dem, dvs ta bort blad osv.
Sedan sköljer jag av dem.

Viktigt att burkarna är rena och varma!
Bästa sättet att värma burkarna är att sätta ugnen på 100 grader.
Ställ burkarna på ett galler längst ner i ugnen 5-10 min.
Varför är det så viktigt med varma burkar?
Jo, om du häller jätte varm sylt i kalla burkar kan de explodera, därför bör burkarna vara varma.
Du behöver inte vara rädd för att burkarna ska gå sönder i ugnen, 100 grader är inte så hög temperatur, burkarna klarar sig bra och blir lagom varma att hälla sylt i.

Häll blåbären i en kastrull med socker och låt koka upp enligt anvisad tid på förpackningen.
Glöm inte att skumma av.
(Skumma av menas med att när socker och blåbär kokar kommer det som ett skum vid kanterna, Ta en matsked och ta försiktigt bort skummet som kommer, det är massor med skit i det som du inte vill ha i din sylt)

Ta sedan upp burkarna från ugnen men ha på dig en grytvante så du inte bränner dig!
Häll edan försiktigt den varma sylten/marmeladen i burkarna och sätt på lock.
Här brukar jag hålla i burken med en grytvante och skruva på locket med en handuk så man kan skruva åt det ordentligt.



Låt sedan sylten/marmeladen få stå och svalna.
(jag använder mig av gamla burkar som tex majonäs, inlaggd gurka osv se som sagt bara till att burkar och lock är ordentligt diskade om du gör samma sak)

Ps, jag fotar allt själv till min matblogg.
Försöker fota alla moment men ibland hinner jag inte lagamaten/ baka o fota samtidigt. :)
/ Häxan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0