Gelegodisar/gelehjärtan

Under februari ramlade jag in på en blogg:
http://madebymaryblogg.blogg.se/2012/february/gelehjartan-med-jordgubbssmak.html o hittade ett helt underbart recept på gelegodisar! :)
Jag vet inte vart denna person fått tag på receptet men jag länkar i allafall dit jag hittade det för er som vill spana in detta.
Jag tyckte det verkade jätte kul och intressant och bestämde mig för att testa detta recept.

Som vanligt fotar jag allt under tillverkningens gång för er som vill ha lite mera vägledning och bilder.



Jag fick ca 3 kartor (iskubsformar i silikon) m godisar

Detta behövs:

2 dl outspädd saft (valfri smak) Jag körde med hallonsaft denna gång)
6 gelatinblad
1,25 dl socker
50 glykos (brukar man hitta i bakhyllan i vanliga mat butiker)

Strösocker att rulla godisarna i

3 iskubsformar i silikon. Viktigt att de är silikonformar s du kan trycka ut godisarna sen! (finns att köpa på tex Ica)
Raps eller matolja
en pensel
godis/köks termometer



Ta fram formarna o pensla dem med en smakfri olja (jag tog matolja)
Ta fram gelatinbladen o lägg dem i en skål m kallt vatten.



När jag läste receptet tänkte jag vad är glykos o vart får man tag på det?!
Jag hade för mig att jag sett det i mataffären o på Ica hittade jag tillslut glykos som stod bland bakprodukterna.



Mät upp glykosen, ska vara 50 g.
Häll i saft och socker i en kastrull o häll i glykosen.
Den är väldigt seg så man får ta hälp av en slickepot att få över allt till kastrullen.



Låt detta koka upp, en termometer är viktig då det ska koka upp till 110 grader.
Dra sedan av den från plattan.
Ta upp gelatin bladen ur vattnet o krama ur vattnet, lägg sedan i bladen i kastrullen.
Rör om ordentligt så de verkligen löses upp!



Häll sedan ut dem i formarna.
Låt de stå o svalna i rumstemperatur. När de blivit rums svalna är det dags att ställa in dem i kylskåpet.
Om du gör dem på morgonen lått de stå i kylskåpet över dagen.
Gör du dem på kvällen låt dem stå i kylen över natten.



När de stått klart i kylen ta fram dem, ta fram en skål o häll i socker.
Tryck ut godisarna o rulla dem i sockret.









när du rullat dem i socker så är de klara.
Lägg dem i en söt trevlig burk, påskägg om du vill ge bort i pressent.
Lägg dem annars i en burk m tätt lock.





Dessa blev kanon goda!
Vad mycket roligare o trevligare att göra egna godisar o bjuda på eller ge bort. :)

Föresten! De blir VÄLDIGT mjuka om man jämför m godisar i butik.
Men dessa är ju verkligen färska! ;)
Så de blir lite hårdare m tiden. :)

Ps: jag gfotar allt till min blogg själv undertiden som jag håller på i köket.
Försöker att hinna med att fota alla moment.

/Häxan


Kommentarer
Postat av: Jessika

Vilket kul tips! Detta måste jag testa :)

2012-04-04 @ 11:09:04
URL: http://f-freak.blogspot.com
Postat av: Häxan

Vad kul att du tycker det :)

Ja, gör det! :D

Verkligen en klar rekomendation för det blir mycket godare än de man köper i butik. :)

2012-04-04 @ 11:41:42
Postat av: Bodypalace

Glad påsk på er alla vackra personer där ute! =)

2012-04-06 @ 11:05:50
URL: http://bodypalace.blogspot.com
Postat av: Fia

Å vad roligt. Måste med testa att göra egna gelegodisar.

2012-04-06 @ 12:47:45
URL: http://smalbloggen.blogg.se/
Postat av: Häxan

Ja, va kul! :D

Klar rekomendation! Blir godare samt att det är kul att göra eget.

Även roligare att ge bort om man känner för det :D

2012-04-06 @ 21:57:14
Postat av: Hagelstorm

vad roligt!

2012-04-07 @ 15:33:05
URL: http://emmaeriksson.wordpress.com
Postat av: Häxan

Ja, detta var riktigt kul!

Ska göra flera godisar! Tänkte testa göra lime saft o sen tänkte jag faktiskt testa fläder saft, kan nog bli kul o spännande :)

2012-04-07 @ 17:50:31
Postat av: Malin Sundin

yummie!

2012-04-07 @ 20:38:32
URL: http://malinsundin.blogg.se/
Postat av: Millah - mamma till Amilia ❤

Hej allt bra? :)

Har flera roliga tävlingar i bloggen: http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html

Var jätte gärna med och tävla! Ha det bra ★ Kram // Millah

2012-04-08 @ 09:53:41
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: pyssel

2012-04-08 @ 10:24:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0